آموزش لینوکس

در این وبلاگ مطالبی در خصوص سیستم عامل لینوکس به اشتراک گذاشته می شود.

آموزش لینوکس

در این وبلاگ مطالبی در خصوص سیستم عامل لینوکس به اشتراک گذاشته می شود.

تفاوت های ویندوز با لینوکس

دوشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹ ق.ظ

گزینش یک سیستم عامل جهت انجام فعالیت‌های کامپیوتری مطابق با نظر و سلیقه ی شخصی افراد می‌باشد، اما باید اشاره کرد که بهترین انتخاب برای یک کاربر معمولی جهت انجام امور ساده، سیستم عامل ویندوز بوده و سیستم عامل لینوکس برای کاربری که بدنبال چالش باشد مناسب است. در اینجا به بررسی خصوصیات سیستم عامل های لینوکس و ویندوز می پردازیم.

& ویندوز به علت کارکرد آسان، نزد کاربران خانگی بسیار محبوب است.

& ویندوز کاملا اقتصادی ست و کد هسته سیستم عامل به هیچ عنوان قابل دسترسی نمی باشد. در واقع مانند خرید خودرویی است که خریدار از محتوای زیر کاپوت آن خبری ندارد.

& لینوکس سیستم عاملی رایگان و متن باز می باشد، بدین صورت که کدهای سیستم عامل و سایر برنامه‌های کاربردی در اختیار کاربران قرار دارد. البته بعضی از شرکتها برای پشتیبانی از توزیع تولیدی خود مبلغی را دریافت می کنند.

& ویندوز در حوزه ی تولید نرم‌افزار بدلیل بالا بودن تعداد کاربرانش همواره اولویت اول سازندگان می باشد. در مقابل هزاران برنامه ی رایگان  لینوکسی نیز وجود دارد.

& عملکرد کاربران در سیستم عامل ویندوز بیشتر به شکل گرافیکی و در لینوکس بر پایه دستورات متنی می باشد. البته در سالهای اخیر رابط گرافیکی لینوکس بسیار پیشرفت کرده است.

& به دلیل متن باز بودن لینوکس و وجود دسترسی به کد سیستم عامل و برنامه‌ها، کاربران با کدها و دستورات سروکار بیشتری دارند و حتی بسیاری از درایورهای سخت افزاری توسط علاقه مندان و کاربران تولید شده‌اند، که این عامل سبب رشد دانش پایه کاربران لینوکس گردیده است.

 & امنیت سیستم عامل لینوکس بسیار بالاست. با اینحال اگر سیستم دچار حملات خرابکاری شود به دلیل وجود دسترسی به کد سیستم عامل برای کاربران، همه می‌توانند نسبت به شناسایی، تعمیر و بازیابی سیستم اقدام نمایند.

 & نحوه ی مدیریت بسته ها، استفاده از Repository و ... سبب امن تر شدن لینوکس گردیده است.

 & معمولاً کاربران بعد از نصب ویندوز اقدام به نصب آنتی ویروس می نمایند. در لینوکس نیازی به این امر نیست. در نتیجه این امر سبب آسان‌تر شدن کار و صرفه جویی در هزینه می شود.

 & لینوکس توزیع‌های متعددی دارد در نتیجه سلایق مختلف افراد را پوشش می دهد. بطور مثال توزیع مناسب برای برنامه نویسان، توزیع مناسب برای هکرها و یا توزیع مناسب برای سیستم های قدیمی با سخت‌افزار ضعیف

 & در ویندوز بر خلاف لینوکس نیاز به راه اندازی مجدد سیستم بسیار پیش می‌آید. بطور مثال بعد از نصب یا حذف برنامه ها، در صورت کندی سیستم و یا بروز رسانی سیستم عامل و ... (البته این موضوع در سیستم‌های خانگی چندان اهمیت ندارد ولی برای محیط های سروری بسیار مهم است)

 & بدلیل بالا بودن تعداد کاربران ویندوز، این سیستم عامل هدف اصلی برنامه نویسان مخرب می باشد.

 & در لینوکس برای شناخت و امتحان کردن یک توزیع خاص می‌توان از امکان Live Boot استفاده نمود. بدین صورت که توزیع بدون نصب شدن بر روی سیستم و فقط از روی DVD  و یا فلش قابلیت راه اندازی  دارد.

 & فرآیند نصب سیستم عامل ویندوز بسیار آسان و با حداقل ورودی می باشد. در لینوکس فرآیند نصب در توزیع‌های مختلف متفاوت است. در برخی توزیع‌ها ساده و در بعضی از توزیع‌ها دارای پیچیدگی و نیاز به دانش کاربر می باشد.

 & در ویندوز برای نصب برنامه‌ها کار بسیار آسان بوده و معمولاً با اجرای یک فایل EXE انجام می شود. در لینوکس نصب برنامه‌ها دارای زحمت بیشتری بوده و معمولاً  با استفاده از دستورات، راه اندازی Repository، وجود Dependency و ... می باشد.

 & لینوکس در مصرف منابع بسیار صرفه جویانه عمل می کند. مثلا می‌توان لینوکس را بر روی یک کامپیوتر 486 که دارای 16 مگابایت حافظه Ram است نصب کرد. در نتیجه با سخت افزار مشابه لینوکس همواره دارای توان بیشتری نسبت به ویندوز می باشد.

 & لینوکس یک سیستم عامل پایدار می باشد،  برعکس ویندوز که با نصب و حذف برنامه ها دچار کندی و هنگ می شود و معمولا نیاز به Disk Digragment پیدا می کند.

 & هسته سیستم عامل لینوکس (Kernel)  مستقل از رابط گرافیکی و  برنامه ها عمل می‌کند، به همین دلیل با بروز مشکل در فرایند اجرای یک برنامه، سیستم عامل دچار اختلال نمی شود. اما ویندوز بصورت یک سیستم یکپارچه بوده که با نقص در اجرای یک برنامه مانند Photoshop ، کل سیستم هنگ می کند.

 & بسیاری از سرویس های بزرگ مانند Google,Facebook و تقریباً همه ی Super Computer ها از لینوکس استفاده می کنند.


۹۷/۱۲/۱۳
عیسی اسداله پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی